هبوط در شعر مولوی و سپهری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
- نویسنده شبنم سائلی خیاوی
- استاد راهنما سید سعید احدزاده کلوری ثورالله نوروزی
- سال انتشار 1393
چکیده
هبوط که در لغت به معنای: به زیر آمدن؛ پست شدن و از وضعی به وضعی بدتر گشتن، آمده است؛ در اصطلاح به معنای خروج از بهشت و استقرار در زمین و ورود به زندگی پرمشقت دنیا تعبیر گردیده است. در این پایان نامه پس از بررسی هبوط در ادیان ابراهیمی – یهود؛ مسیحیت؛ اسلام. در آثار دو شاعر عارف مولانا و سهراب سپهری که در حقیقت مفسر عرفان مولاناست بررسی و تحلیل گردیده است. در این پژوهش به ذکر اصطلاحات عرفانی قدیم اکتفا نگردیده بلکه به مقتضای مقام سعی شده است آنها را با اصطلاحات جدید روانشناسی مانند خودآگاه و ناخودآگاه، آنیما و آنیموس و ... تطبیق داده شود. بدیهی است که امروزه جای عرفان آسمانی را، عرفان زمینی روانکاوانی چون یونگ و شاعرانی چون سپهری گرفته است. که در عین توجه به زندگی بشر زمینی تسامح و تعادل را پیشنهاد می کنند. فلسفه نگاه تازه، وقت را در یافتن، تظاهر نکردن، طبیعت گرا بودن از خصایص عمده عرفان مولوی و سپهری است و هر دو معتقد به این آموزه که تمامی شرف و فضیلت آدمی در قرب الهی است و در این امر، آسمان و زمین و بالا و پایین و صعود و هبوط تفاوت ندارد.
منابع مشابه
کودکنمایی در شعر سپهری
کودکانهنگری، بُعدی از دنیای فکری و شعریِ سهراب سپهری است که اَشکال آن در شعر وی خودنمایی میکند. او از سرمایههای کودکی به عنوان دستمایههای شعری بهرهگرفته است. سپهری لحنی صمیمی و صادقانه و در عینحال ساده که میتوان آن را تلفیقی از زبان کودکانه و شاعرانه و نمادین تلقی کرد، برای تبیینِ کشف و دریافتهای عرفانی خود به کار میگیرد. تخیل دورپرواز وی همچون خیالپردازیهای بیمرز کودکانه درصددِ ایجاد ...
متن کاملتشبیه در شعر سپهری
تشبیه یکی از عناصر اصلی صور خیال در ادبیات هر ملتی است که سایر صورتها از آن مایه میگیرند. زیرا پایه صور گوناگون خیال از استعاره گرفته تا مجاز، کنایه و حتی رمز بر رابطه "اینهمانی" استوار است. بنابر اهمیت تصویر و همچنین تنوع، گستردگی و تازگی آن در شعر سپهری و اظهار نظرهای متعدد در باب کمّ و کیف تصاویر او، اعمّ از جدولی بودن یا نبودن و... این مقاله به تحلیل تشبیهات این شاعر معاصر پرداخته، تشبیها...
متن کاملپیوند عرفان و رمانتیسم در شعر سپهری
The introversion and call to tranquility can be regarded as the foremost characteristics of sepehri’s poetry. This approach is inspired from two important features of his thought: Mysticism and Romanticism. In other words, a combination of mysticism and romanticism is evident in his poetry. But Sepehri’s mysticism framework does not totally conform to well-known pattern of Iranian and Islam...
متن کاملتحلیل الگویی نمودهای رمانتیسم در شعر سپهری
زبان، نوع نگرش، جهانبینی و سبک شعری سپهری، شعر او را به اصول و مبانی مکتب رمانتیسم نزدیک کرده است. همانندی و مناسبات گسترده میان دید، اندیشه و احساس سهراب با مبانی اندیشه مکتب رمانتیسم قابل بررسی است. بر این مبنا و با توجّه به روح عرفانی حاکم بر درونمایههای شعر سهراب، ساختار الگویی شعر او را از همان زاویهای تحلیل کردهایم که منتقدان بر اساس آن به تحلیل الگویی زیباشناسی و نگرش رمانتیک دست زده...
متن کاملهنجارگریزی معنایی در شعر مولوی و ابنفارض
هنر شاعران در این است که با استفاده از شگرد هنجارگریزی که از جمله وجوه "رستاخیز واژگان" است به کلمات جان بخشیده و علاوه بر ایجاد زیبایی در کلام خود باعث لذت ادبی مخاطب شوند. ماهیت فرامنطقی، عقلی و عرفی معانی و حقایق عرفانی از یک سو و محدودیت حوزه کارآیی زبان از سوی دیگر باعث شده است که عارفانی همچون ابنفارض و مولوی از زبان و بیانی هنجارگریخته استفاده نمایند. در این جستار با استفاده از روش تو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023